JĂLIUS - SZENT JAKAB HAVA
- Matkovits Kati
- 2021. mĂĄj. 31.
- 4 perc olvasĂĄs
FrissĂtve: 2021. aug. 19.
JĂșlius, az aratĂĄs hĂłnapja:
SzĂĄmos szokĂĄs Ă©s hiedelem, vallĂĄsos jellegƱ szertartĂĄs volt hivatott a kenyĂ©rgabona sikeres betakarĂtĂĄsĂĄt biztosĂtani.
Szent György napja (ĂĄprilis 24.) tĂĄjĂĄn szĂĄrba indul a vetĂ©s, mĂĄjusban kihĂĄnyja a fejĂ©t, Vid napjĂĄn (jĂșnius 15.) abbahagyja a növekedĂ©st, PĂ©ter-PĂĄlkor (jĂșnius 29.) megszakad a töve, ettĆl kezdve mĂĄr csak Ă©rik, Ă©s lehet kezdeni az aratĂĄst.

Az aratĂĄs napjĂĄt gondosan meg kellett vĂĄlasztani. Ez ĂĄltalĂĄban jĂșlius 2-ĂĄra, SarlĂłs Boldogasszony napjĂĄra esett. Viszont Ăjholdkor nem lehetett megkezdeni, Ă©s pĂ©ntekre sem eshetett az elsĆ nap, Ăgy ilyenkor elĆtte valĂł csĂŒtörtökön mĂĄr levĂĄgtak egy kĂ©vĂ©re valĂłt. IllĂ©s napjĂĄn sem volt szabad a földeken dolgozni.
A munkĂĄlatok megkezdĂ©sĂ©t az eszközök megszentelĂ©se, valamint a föld szĂ©lĂ©n fohĂĄszkodĂĄs, imĂĄdkozĂĄs, kalapemelĂ©s elĆzte meg. Az elsĆ Ă©s az utolsĂł levĂĄgott kĂ©vĂ©nek, learatott gabonaszĂĄlaknak nagy jelentĆsĂ©get tulajdonĂtottak. Az elsĆ kĂ©vĂ©bĆl egĂ©szsĂ©g- Ă©s termĂ©kenysĂ©gvarĂĄzslĂł cĂ©llal adtak a baromfiknak, de az aratĂłmunkĂĄsok is kötöttek a derekukra belĆle, hogy ne fĂĄjduljon meg a nehĂ©z munka sorĂĄn.
Amikor a gazda elĆször lĂĄtogatott ki az aratĂłkhoz megnĂ©zni a munkĂĄt, az asszonyok Ă©s lĂĄnyok szalmakötĂ©llel körbefontĂĄk a lĂĄbĂĄt, s csak akkor engedtĂ©k szabadon, ha borral, ennivalĂłval vagy pĂ©nzzel kivĂĄltotta magĂĄt.

Az utolsĂł gabonaszĂĄlakhoz is sokfĂ©le hiedelem kapcsolĂłdik. SokfelĂ© egy kis darabon nem vĂĄgtĂĄk le a gabonĂĄt, hogy a következĆ Ă©vben is jĂł legyen a termĂ©s, mĂĄshol ezt a szegĂ©nyeknek Ă©s a madaraknak hagytĂĄk. Az utolsĂł kĂ©vĂ©bĆl mindenki vitt haza pĂĄr szĂĄlat, volt, ahol a tyĂșkoknak adtĂĄk, volt, ahol az Ćszi vetĆmag közĂ© kevertĂ©k Ă©s ez kerĂŒlt a karĂĄcsonyi asztal alĂĄ is.

Az aratĂĄst tartottĂĄk a legnehezebb fizikai munkĂĄnak, ezĂ©rt az aratĂłmunkĂĄsok jĂł ellĂĄtĂĄsa alapvetĆ fontossĂĄgĂș volt, ez pedig a hĂĄzigazdĂĄt, vagy a rĂ©szes aratĂłkkal dolgoztatĂł mĂłdos nagygazdĂĄt terhelte. A gazda az aratĂĄs vĂ©gĂ©n, az utolsĂł, legszebb gabonaszĂĄlakbĂłl font aratĂłkoszorĂșt kapott. Ha jĂłl tartotta a munkĂĄsait, akkor nagyobbat Ă©s dĂszesebbet, ha nem, akkor kicsit Ă©s egyszerƱt. Az aratĂłkoszorĂș minĆsĂtette a gazdĂĄt.

Ezt a koszorĂșt az aratĂłmunkĂĄsok az ĂĄtadĂĄs elĆtt a templomban megszenteltettĂ©k, s hĂĄlĂĄt adtak az embertprĂłbĂĄlĂł munka sikeres befejezĂ©séért. Az aratĂłkoszorĂșt kĂ©zben, rĂșdon, vagy fejre helyezve vittĂ©k a földesĂșr hĂĄzĂĄhoz, aki vĂzzel megöntözte azt, hogy a következĆ Ă©vben elegendĆ esĆ legyen Ă©s a termĂ©s ne legyen ĂŒszkös. A gazda a hĂĄza fĆhelyĂ©n, a mestergerendĂĄn helyezte el a koszorĂșt, melynek kalĂĄszaibĂłl vetĂ©skor kellett kimorzsolni nĂ©hĂĄny szemet Ă©s a vetĆmag közĂ© keverni.
Ezzel hivatalosan is vĂ©get Ă©rt az aratĂĄs, kezdĆdhetett az aratĂłĂŒnnep, aratĂłbĂĄl vagy kepebĂĄl, mely kĂ©sĆ estig, sokszor hajnalig is eltarthatott, Ă©s a nagyobb uradalmakban, ahol rĂ©szesaratĂłkkal dolgoztattak, ott a gazda ezzel vendĂ©gelte meg munkĂĄsait.
JĂșlius 2. â SarlĂłs Boldogasszony napja:
Az Ă©vkör hĂ©t boldogasszony-ĂŒnnepĂ©nek egyike. Boldogasszony a vĂĄrandĂłs Ă©desanyĂĄk, a szegĂ©nyek, a szĂŒksĂ©gben, betegsĂ©gben szenvedĆk, fogsĂĄgban sĂnylĆdĆk oltalmazĂłja. A katolikus egyhĂĄz ezen a napon MĂĄria ErzsĂ©betnĂ©l tett lĂĄtogatĂĄsĂĄrĂłl emlĂ©kezik meg. SokfelĂ© ekkor tartottak templombĂșcsĂșt.

A magyar nĂ©phagyomĂĄnyban az aratĂĄs kezdĆnapjakĂ©nt tartottĂĄk szĂĄmon, de ezen a napon csak jelkĂ©pesen arattak. A szerszĂĄmokat megĂĄldattĂĄk a pappal, a bĂșzĂĄbĂłl szentelmĂ©nynek valĂłt szedtek. A tĂ©nyleges aratĂĄst mĂĄsnap, nagy ĂĄhĂtattal kezdtĂ©k, tiszta ruhĂĄban, levett kalappal letĂ©rdeltek a bĂșzatĂĄbla keleti sarkĂĄban Ă©s imĂĄdkoztak.
A sarlĂłs elnevezĂ©s az aratĂĄsi munka egykori mĂłdjĂĄra utal, amikor mĂ©g az asszonyok fĂ©rfisegĂtsĂ©g nĂ©lkĂŒl, sarlĂłval vĂ©geztĂ©k aratĂĄst. Az elsĆ vilĂĄghĂĄborĂș utĂĄn mĂĄr a fĂ©rfiak arattak, s akkor mĂĄr egyre inkĂĄbb kaszĂĄval. Ennek ĂĄllĂt emlĂ©ket az a tĂĄpĂ©i szokĂĄs, hogy SarlĂłs Boldogasszony napjĂĄn sarlĂłval gyĂłgyfĂŒveket vĂĄgtak, melyeket azutĂĄn megszenteltettek.
JĂșlius 20. â IllĂ©s napja:
Az Ă©vszĂĄzados megfigyelĂ©sek szerint ezen a napon, illetve ekkortĂĄjt gyakoriak a viharok. Ăgy tartottĂĄk, hogy az IllĂ©s-napi mennydörgĂ©skor âIllĂ©s szekere zörögâ, vagy âIllĂ©s abroncsolja a hordĂłkatâ, vagy âIllĂ©s meg Jakab AnnĂĄt kergetiâ.

ĂltalĂĄnos munkatilalmi nap volt, mert attĂłl tartottak, hogy aki ilyenkor a mezĆn dolgozik, abba belecsap a villĂĄm, a termĂ©st pedig elveri a jĂ©g, vagy a villĂĄm felgyĂșjtja az asztagokat, kazlakat. EzĂ©rt IllĂ©s napjĂĄn aratni sem volt szabad.
JĂșlius 22. â MĂĄria Magdolna napja:
MĂĄria MagdolnĂĄnak az ĂŒnnepe, aki megtĂ©rt a bƱnös Ă©letbĆl. Az evangĂ©liumi törtĂ©net szerint dĂșs hajĂĄval Krisztus lĂĄbĂĄt törölgette, ennek emlĂ©kĂ©re ezen a napon hagyomĂĄny volt a kislĂĄnyok hajĂĄbĂłl levĂĄgni egy keveset, hogy hosszabbra nĆjön.
SĂŒtĂ©sre, fĆzĂ©sre MĂĄria Magdolna napjĂĄt nem tartottĂĄk alkalmasnak. JĂł jel volt, ha esett az esĆ, Ășgy hittĂ©k, ilyenkor MĂĄria Magdolna siratja a bƱneit.
JĂșlius 25. â Jakab napja:
JĂșlius hĂłnap nĂ©vadĂł szentje. Az apostolok közĂŒl Szent Jakab szenvedett elĆször vĂ©rtanĂșhalĂĄlt. A bĂșcsĂșjĂĄrĂłk, zarĂĄndokok, hajĂłsok Ă©s utazĂłk vĂ©dĆszentje, ezĂ©rt is ĂĄbrĂĄzoljĂĄk kezĂ©ben vĂĄndorbottal, vĂĄllĂĄn tarisznyĂĄval.

Több idĆjĂĄrĂĄssal kapcsolatos megfigyelĂ©s is tartozik Jakab napjĂĄhoz. A Jakab napi idĆjĂĄrĂĄsbĂłl lehetett pĂ©ldĂĄul a vĂĄrhatĂł tĂ©li idĆre jĂłsolni: Ha ezen a napon felhĆs, esĆs idĆ volt, az tĂ©lre sok havat ĂgĂ©rt. Ha Ă©szakrĂłl fĂșjt a szĂ©l, vagy a hangyĂĄk hosszĂș sorban meneteltek, az pedig kemĂ©ny, hideg telet jĂłsolt. A szegedi juhĂĄszok a csillagok ĂĄllĂĄsĂĄbĂłl következtettek a tĂ©li idĆjĂĄrĂĄsra, a szĂ©kelyek pedig Ășgy tartottĂĄk, ha Jakab napjĂĄn fĂ©nyes az idĆ, nagy hidegre, ha esik az esĆ, sok hĂłra lehet szĂĄmĂtani. SokfelĂ© Ășgy gondoltĂĄk, hogy a nap dĂ©lelĆtti idĆjĂĄrĂĄsa a karĂĄcsony elĆtti, dĂ©lutĂĄni idĆjĂĄrĂĄsa pedig a karĂĄcsony utĂĄni idĆjĂĄrĂĄsnak felel meg.

A néphagyomåny szerint erre a napra le kell aratni a zabot, mert ami kint marad a földeken, az elvész. Ezzel a hiedelemmel kapcsolatos a Jakab és a zab meséje is.
JĂșlius 26. â Anna napja:
Szent Anna SzƱz Måria édesanyja. A keddi napot évszåzadok óta neki szentelik, ezért Kedd asszonya néven is emlegetik.

A legenda szerint jĂșlius 26-ĂĄn halt meg Ă©s rögtön a keresztĂ©ny szentek közĂ© emelkedett. AzĂłta Ć a szabĂłk Ă©s bĂĄnyĂĄszok, a gazdaasszonyok, az anyĂĄk, az özvegyek, a jĂĄrvĂĄnyos betegsĂ©gben szenvedĆk Ă©s a haldoklĂłk vĂ©dĆszentje. HozzĂĄ fohĂĄszkodnak a gyermeket vĂĄrĂłk, a gyermekĂĄgyasok, valamint a meddĆ Ă©s a gyermekĂĄldĂĄsra vĂĄrĂł asszonyok, akik hogy segĂtsĂ©gĂ©t megkapjĂĄk, kilenc kedden ĂĄt böjtölnek pĂŒnkösd utĂĄn.

A kender töve Szent Anna napjĂĄn szakad meg, ezĂ©rt hagyomĂĄnyosan ezen a napon kezdtĂ©k meg a kender nyƱvĂ©sĂ©t, s ekkor szedtĂ©k az annababot is. A termĂ©szeti megfigyelĂ©sek szerint ilyenkor rajzanak a legyek, ezĂ©rt azt tartottĂĄk, hogy âAnna a kötĂ©nyĂ©ben hordja a bogarakat, s ahol nyitva talĂĄl ablakot, ajtĂłt, ott bedobjaâ azokat.
HalĂĄljĂłslĂĄsra is alkalmas volt ez a nap. Anna napjĂĄnak reggelĂ©n egy virĂĄgkoszorĂșt kellett a hĂĄztetĆre dobĂĄlni. AhĂĄnyadik dobĂĄsra akadt fenn a koszorĂș, annyi Ă©v mĂșlva halt meg annak dobĂłja.
ForrĂĄs:
TĂĄtrai Zsuzsanna - KarĂĄcsony MolnĂĄr Erika: Jeles napok, ĂŒnnepi szokĂĄsok
Balassa - Ortutay: Magyar néprajz
Magyar Néprajzi Lexikon
Képek: internet
